Recept tip: Paprika Tomaten Soep

Dit weekend zijn het de Kom in de Kas dagen, je kan eindelijk een keer een kijkje nemen waar die paprika’s of tomaten vandaan komen als je ze ziet liggen in de supermarkt.

Paprika’s en tomaten behoren tot de kasgroenten in Nederland, naast nog veel meer andere natuurlijk. Maar hierbij een recept wat je met deze producten kan maken.

Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt met dit lekkere weer, maar toch kan ook nu een tomaat-paprika soepje erg lekker zijn! Het is daarnaast ook een makkelijke manier om je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenten te halen. Hier het recept:

Ingrediënten:

-3 rode punt paprika’s

-Ongeveer 6 tomaten

-1 winterwortel

-2 uien

-2 teentjes knoflook

-2 blokjes groentebouillon

Bereiding:

Je snijdt de paprika’s en de tomaten in parten, en je snippert de ui. Zet een grote pan op het vuur, fruit de ui en pers de knoflook er boven uit. Voeg een klein beetje water toe en de bouillonblokjes, voeg de tomaten en paprika toe en roer alles door elkaar. Hierna voeg je water toe aan de pan tot het geheel onder water staat, laat dit ongeveer 20 minuutjes zachtjes koken. Ga hierna met de staafmixer aan de slag om het tot een gladde soep te krijgen. Mocht je niet van velletjes houden, dan kan je de soep even door een zeef halen. Voeg zout en peper naar smaak toe, en je bent klaar!

Tip: vries het in porties in, en zo geniet je iedere dag van je dagelijkse groenten!

Gezond Snacken

Gezond snacken, hoe doe je dat nou eigenlijk?

Bij snacken denk je al snel aan iets lekkers en ongezonds, maar wat nou als we jou vertellen dat snacken ook lekker en gezond kan zijn? En wees niet bang, want het hoeft je geen uren aan voorbereiding te kosten, en is het al helemaal niet ingewikkeld. Want wat er zo aantrekkelijk is aan die ongezonde snacks, is simpelweg dat je het zo meepakt en op eet. Jammer genoeg vullen deze ongezonde snacks, zoals chips en chocolade bijvoorbeeld, totaal niet. Daardoor heb jij een half uur later weer behoefte aan een suiker boost, en dat maakt het onder andere zo ongezond. Maar genoeg over wat je dus beter niet kan doen, het 9 Maanden Menu is er om jou te helpen met wat je beter wel kan pakken als tussendoortje terwijl je zwanger bent. Iedereen heeft verschillende behoeftes, dus hier wat tips voor verschillende soorten snackers! 

De hartige snacker

Pak jij normaal gesproken makkelijk wat chips tussendoor? Het isook zo lekker knapperig! Maar, wat je ook kan proberen is hartige groenten met een lekkere dip! Hartige groenten zijn bijvoorbeeld wortels, maar ook bleekselderij, en paprika! Ook met de dips kan je eindeloos variëren. Probeer eens de alle verschillende soorten hummus uit die je kan vinden in de supermarkt. Een andere tip is om simpelweg wat pesto te kopen, groene of rode, maar net wat je lekker vindt, en doe er wat Griekse yoghurt bij! Dip je groenten, en genieten maar!

De zoetekauw 

Heb jij af en toe ook zo’n zin in koekjes en snoep? Logisch, iedereen toch?! Je mag jezelf absoluut af en toe verwennen, maar als je nu is wat anders wil kies dan voor fruit! Fruit is heerlijk zoet, en super gezond. De lente is begonnen, en wat klinkt nou beter dan lekker buiten in de zon zitten met schaaltje fruit. Als je het jezelf nou echt heel makkelijk wil maken en zo lang mogelijk van het lenteweer genieten, probeer dan is het diepvriesfruit uit dat je kan vinden in de supermarkt. Dit is al gesneden, je kan van alles kiezen, en is dus alleen een kwestie van ontdooien. Heb je nou eerder iets nodig om die zoete trek onderweg te stillen, pak dan wat blauwe bessen mee in een klein bakje.

De chocolade lover

Who doesn’t like chocolate?! Oké, misschien als je allergisch bent, maar ik kan geen andere reden bedenken. Maar goed, helaas is deze lekkernij niet heel erg gezond. Af en toe een stukje kan natuurlijk geen kwaad, en zeker de pure variant schijnt een aantal positieve kanten te hebben. Maar wat nou als je je chocolade trek wil stoppen, maar toch eigenlijk liever iets gezonds eet. Maak dan eens een gezonde chocolade mousse voor jezelf! Koop een rijpe avocado (tegenwoordig al eetrijp te koop in de supermarkt), prak deze helemaal fijn tot een glad goedje samen met een halve banaan, doe er een paar lepels cacaopoeder bij, een paar druppels citroen of limoen sap, en klein beetje kaneel. Dit is echt genieten!

Heb jij nog leuke ideeën of heb je een van de bovenstaande ideeën uitgeprobeerd? Laat het ons zeker even weten!

Avocado – The Good Kind of Fats!

De avocado, een gek gevormde vrucht, maar o zo lekker! En zeker niet onbelangrijk, de avocado is ook nog eens super gezond, zeker tijdens je zwangerschap! Hij bevat goede omega-3 vetten, daarvan krijg je lekker veel energie en zijn ook goed voor de ontwikkeling van de hersenen van jouw ongeboren kindje. Maar wat kan je er nou eigenlijk allemaal mee?

Avocado tijdens de lunch

Het is ontzettend makkelijk om een avocado te combiner

en met je lunch maaltijd. Neem een paar lekkere volkoren crackers mee, snijdt de avocado in plakjes, wat peper er over en klaar!

Wat je ook kan doen tijdens je lunch is een bruine boterham roosteren, een eitje bakken of koken, en plakjes avocado erbij. Heerlijk, en super makkelijk!

Avocado tijdens het avond eten

Avocado is te combineren met ontelbaar veel recepten.

Wat een heerlijk recept is om te maken als je druk bent is couscous met avocado. couscous is binnen vijf minuten klaar en te combineren met van alles. Gooi er in wat je lekker vind en je bent klaar! Wat een lekkere combinatie is om te proberen is couscous met avocado, gesneden cherry tomaatjes, komkommer, rode ui, en kip gebakken met honing er over! Nog even afmaken met wat peper en olijfolie en je bent al klaar!

Daarnaast kun je ook pasta pesto nog lekkerder maken door er avocado aan toe te voegen. Zonder het te proberen zul je het nooit weten, dus ga een keer lekker los met die groene vrucht!

Avocado om te snacken

Als je zwanger bent, heb je misschien vaker zin om te snacken. Maar het kan lastig zijn om altijd verantwoord te snacken. Met avocado wordt dit opeens een stuk leuker!

Maak een heerlijke guacamole dip door een goed rijpe avocado te prakken, en daarbij limoensap, een klein beetje rode ui, en wat peper en zout aan toe te voegen. Pak er een paar volkoren soep stengels bij, en je hebt een heerlijke snack!

Fruit van het Seizoen

 

De lente lijkt eindelijk door te breken, dus des te meer zin om lekker fruit als tussendoortje te eten. Maar welk fruit kun je nu het best eten in de maand maart?

Het seizoen van de appels uit Nederland is in april officieel voorbij, dus pak nu nog je kans en haal die lekkere appels bij jou in de buurt. Je kan appels ook lekker als tussendoortje eten met wat kaneel erover!

Verder horen de mango en de sinaasappelen ook zeker bij het voorjaar! Maak een lekker schaaltje fruit voor jezelf klaar met dit fruit van het seizoen, en je kan heerlijk genieten met je neus in de zon.

 

bron: http://www.velt.nu/velt-kalenders/fruitkalender/fruit-maand-maand

 

Tip van de Dag:

De Pizzatip.

Als je meer groente wil eten, hoort pizza eten dan tot het verleden? Nee hoor, maar bekend is wel dat er op een pizza niet heel veel groente zit.

En als je probeert er wel 250 gram groente op te doen, dan wordt de bodem vaak slap en de pizza niet meer lekker.

Hoe dan wel. Een hele pizza bevat best veel calorieën (vaak wel 800 of 900) en zout. Eigenlijk is een halve dus wel genoeg, en als je daar dan een lekkere salade bij eet zit je toch lekker vol en eet je gelijk wat meer groente.

Tips voor een salade erbij:

IJsbergsla of gewone sla in kleine stukjes gesneden, eventueel met een (lente)uitje erdoor en wat dressing en misschien wat ei, ham blokjes of tonijn uit blik erdoor.

Maar je kunt ook denken aan een puntpaprika in stukjes gesneden of schijfjes komkommer.

Of wat dacht je van ween geraspte winterpeen. Heel ingewikkeld hoeft het allemaal niet te zijn.

Geen zin in een salade, een kom bouillon met verse of diepvriesgroente even 5 minuutjes koken en dat als voorafje eten kan natuurlijk ook.

 

(Trouwens deze pizzatip kun je natuurlijk ook gebruiken als je een keer patat eet.)

 

Tip van diëtiste Alice Tekelenburg (Diëtistenpraktijk Eet en Leef)