mand met groenten

Inzichten Recente Studies

Inzichten recente studies.

Gezonde voeding is erg belangrijk tijdens de zwangerschap. Maar uit onderzoek blijkt dat er veel onduidelijkheid, en onzekerheid is onder zwangere vrouwen wat betreft voeding. Doordat tegenwoordig veel vrouwen een ongezonde leefstijl hebben al vanaf het begin van de zwangerschap lopen zij meer risico op ziektes zoals zwangerschapsvergiftiging en zwangerschapsdiabetes. Hierdoor is het aantal complicaties tijdens bevallingen de laatste jaren enorm gestegen. Door fors overgewicht tijdens de zwangerschap hebben de kinderen ook meer kans op overgewicht.

Gezonde voeding is de oplossing voor een gezondere leefstijl, maar wat nou precies een goed eetpatroon in houdt is ook een oneindige discussie. Iedereen heeft andere behoeftes en bevind zich in een andere situatie. Uit onderzoek blijkt dat wanneer je last hebt van een hoge bloeddruk tijdens je zwangerschap, je naast een beperkte zout inname ook meer kalium nodig hebt. Kalium vind je  in groenten en fruit zoals gekookte spinazie, rauwe tomaat, banaan, kersen en peren.

Diëtiste Renate van Schaap zegt dat variatie en balans belangrijk is. Veel kleur op je bord, dat zorgt er voor dat je voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt. Variatie zorgt er ook voor dat je kindje al aan verschillende smaken went, waardoor ze na de geboorte ook makkelijker gevarieerd eten.

 

Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/02/24/meer-complicaties-bevallingen-door-leefstijl-6975675-a1547661

Bron: http://www.nu.nl/eten-en-drinken/4558677/veel-zwangere-vrouwen-hebben-vragen-voeding.html

Bron: Onderzoek/wetenschappelijk artikel, Cardiovascular benefits associated with higher dietary K vs. lower dietary Na: evidence from population and mechanistic studies Alicia A. McDonough, Luciana C. Veiras, Claire A. Guevara, and Donna L. Ralph

Gezonde voeding na de zwangerschap!

Ook na de zwangerschap is gezonde voeding erg belangrijk. Verwacht niet dat je na een paar weken al weer helemaal terug “in shape” bent. Geef jezelf en je lichaam de tijd om rustig te herstellen. Gezonde voeding helpt hier bij! Door gezond te eten ga je jezelf van binnen ook beter voelen, het zorgt namelijk voor meer energie en kan helpen tegen verschillende kwaaltjes. Lees hier een aantal artikelen over gezonde voeding na je bevalling!

http://natuurlijkekraamzorg.eu/wp-content/uploads/2014/06/Voeding-in-de-kraamtijd-Jolande-Opt-Land.pdf