Groente van de de week; Aubergine

Aubergine is de groente van de week. In aubergine zit Magnesium, dit is een mineraal die vele positieve effecten heeft op je zwangerschap en je baby. Magnesium kan helpen een gezonde bloeddruk te houden. Ook zorgt Magnesium er voor dat je meer vitamines zoals ijzer en vitamine C opneemt. Deze week zit in het 9maandenmenu een recept voor een aubergine-tomatencurry. Aubergine is een lekkere vleesvervanger en wordt vaak gebruikt in mediterrane recepten.

Bewegen en voeding tijdens de zwangerschap verkleint de kans op keizersnee

Ik eet voor twee is een veel gebruikte uitspraak tijdens de zwangerschap. Jammer genoeg is het niet nodig om meer te eten. Je lichaam heeft wel meer groenten ( 250 gram)  en fruit ( 2 stuks per dag) nodig. Daarin zitten de goede vitamines en mineralen. Steeds meer onderzoek wordt gedaan naar de positieve effecten van meer groente en fruit eten.

Uit een onderzoek, gepubliceerd in The British Medical Journey, bleek dat excessieve gewichtstoename tijdens de zwangerschap kan lijden tot zwangerschapscomplicaties en lange termijn gevolgen  heeft voor je kind (zoals verhoogd risico op overgewicht, type-2-diabetes en hart- en vaatziekten). Volgens de onderzoekers is het belangrijk voor alle zwangere vrouwen om dieet- en leefstijladvies te krijgen om te veel aankomen tegen te gaan. Door tijdens de zwangerschap genoeg te bewegen en gezond te eten verklein je het risico op een keizersnede en verlaag je de kans op te veel gewichtstoename.

Ook dit onderzoek toont weer eens aan hoe belangrijk het is om tijdens de zwangerschap bezig te zijn met gezonde voeding. Door het 9maandenmenu te volgen zorg je dat je genoeg mineralen en vitamines binnen krijgt zonder te veel te eten. Het 9maandenmenu bestaat uit gevarieerde recepten met verschillende soorten groente en is makkelijk te bereiden. Zo kan je gemakkelijk een gezonde maaltijd bereiden voor het hele gezin.

Groente van de week; Prei

De groente van deze week is prei. Prei is rijk gevuld met mineralen en vitamines die bijdragen aan een goede zwangerschap en een gezonde baby. Een van de belangrijke vitamine in prei is foliumzuur. Foliumzuur draagt bij aan het ontwikkelen van het zenuwstelsel in de vroege fase van het ongeboren kind en zorgt er voor dat er een kleinere kans is op geboorteafwijkingen. Deze week zit er een lekker recept voor tortellini met prei in het 9maandenmenu. Zorg wel dat je de prei goed schoonmaakt, omdat hier vaak veel zand in zit.

Groente van de week: paksoi

De groente van deze week is Paksoi. Paksoi bevat veel foliumzuur, calcium en ijzer, dit zijn vitamines en mineralen die essentieel zijn tijdens de zwangerschap. IJzer zorgt er voor dat je meer zuurstof opneemt in je lichaam, dit voorkomt bloedarmoede en geeft je meer energie tijdens de zwangerschap. Paksoi zit deze week gecombineerd met wortel in het 9maandenmenu. Door de paksoi te wokken behoudt het veel van de vitamines en mineralen die door middel van koken verloren zouden gaan. Probeer het 9maandenmenu nu! Gezond, gemak en lekker eten komen samen.

blog: De eerste 1000 dagen van de zwangerschap

Op 8 september vond in Den Haag het groente congres plaats. Onder andere Professor dr Rosenboom, mede oprichter van het congres heeft hier een presentatie gegeven over het belang van voeding in de eerste levensfase om een gezonde toekomst op te bouwen. Er moet volgens hem meer aandacht komen voor de voeding tijdens en na de zwangerschap.

In een interview met vrijbaanvoorgezondheid (https://vrijbaanvoorgezondheid.com/2017/08/22/tuinders-moeten-groente-apothekers-worden/) voor het congres vertelde kinderarts Koen Joosten van het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam dat het erg belangrijk is om op de voeding te letten voordat je zwanger wil worden. Dit komt doordat vitaminen en mineralen doorgegeven worden via de zaadcel van de man en het eitje van de vrouw.

Ook tijdens de zwangerschap is gezonde voeding erg belangrijk om het kindje gezond te houden. Door te weinig groenten te eten tijdens de zwangerschap kan er een te kort aan vitaminen, mineralen en vezels ontstaan. Door het 9maandenmenu tijdens de zwangerschap te volgen, is het makkelijker om aan de 250 gram aanbevolen groenten per dag te komen.
Bij het 9maandenmenu is er gekozen om met biologische en volkoren producten te werken. Ook zit er in het 9maandenmenu veel variatie, zo staat er zonder te veel na te denken een lekkere maaltijd op tafel die gezond is voor jou, je partner en de baby.

voeding en leefstijl tijdens zwangerschap

Voeding en leefstijl tijdens de zwangerschap

Uit onderzoek blijkt dat gezonde voeding tijdens, maar ook voorafgaand aan de zwangerschap extra belangrijk is. Ook weten we dat veel zwangere vrouwen onzeker zijn over wat nu wel en niet te eten. In de hele zwangerschap is de baby afhankelijk van de voeding die de moeder gebruikt. Naast gezonde voeding zijn er nog meer factoren van grote invloed op de gezondheid van moeder en kind. Wat iedereen wel weet, maar nu nog een keer bevestigd wordt door onderzoek van het EMC is dat een rookvrije omgeving heel belangrijk tijdens de zwangerschap en daarna. Onderzoek toonde aan dat het positieve effect zelfs groter is dan gedacht. Er worden minder baby’s te vroeg geboren als er niet gerookt wordt in de omgeving van de moeder en komt minder astma voor bij deze kinderen.

Heb je nu nog vragen over wat wel en niet eten in de zwangerschap, kijk dan eens op www.9maandenmenu.nl voor tips en recepten. Wil je graag dat jou omgeving ook rookvrij is en heb je moeite dit voor elkaar te krijgen kijk dan eens naar dit filmpje.

Als verloskundige en initiatiefnemer van het 9maandenmenu vind ik dat iedere zwangere en baby een rookvrije start verdient en gezond en lekker eten.

Linda Rentes

Groente van de week ; Tomaten

 

De groente van deze week is de tomaat! Er zijn wel 60 soorten tomaten en de meeste komen gewoon uit Nederland. De cherry of snoep tomaatjes zijn tegenwoordig erg populair en zijn een lekker maar ook een gezond tussendoortje. Tomaten behouden hun smaak en stevigheid het beste als ze worden bewaard bij een temperatuur tussen de 12-16ºC. Bewaar tomaten beslist niet in de koelkast, want dan verliezen ze dus hun lekkere aroma! Eet tomaten bij kamertemperatuur, de smaak komt dan het beste tot z’n recht. In het 9maandenmenu van deze week vind je een recept met tomaten en zoete aardappel.