Groente van de week: Oesterzwam

De oesterzwam is een van de meest bekende paddenstoelen van Nederland. De naam oesterzwam komt van de vorm van een oester. Het is wel belangrijk om de zwammen goed schoon te maken en even te verhitten tijdens het koken. In het 9 Maanden Menu van deze week zit een heerlijk recept voor een kapsalon met shoarma, oesterzwammen en knoflooksaus. Normaal is een kapsalon bij de snackbar een vette hap, die je tijdens je zwangerschap moet laten staan. Door het vlees te vervangen voor oesterzwammen en geen kaas te gebruiken, is het een gezond en erg lekker recept.

Gezonde start van het leven en Rutte III

Ik heb mij de afgelopen week samen met vele anderen verbaasd over een aantal plannen die onze nieuwe regering voor ons in petto heeft. Aan de ene kant wordt er geld vrijgemaakt om iets te doen aan het groeiend probleem van overgewicht in onze samenleving en aan de andere kant wordt ook voor groente en fruit het btw-tarief op gehoogd naar 9 %. Ik vraag mij samen met oa Arjen Lubach en Foodwatch af of dat niet anders kan.

Groente en fruit heeft het imago duur te zijn. Nu is dat lang niet altijd zo, als je kiest voor seizoens groente en fruit en dus niet per se aardbeien wil eten in de winter valt dit reuze mee. Op de website van het 9 maandenmenu vind je altijd wel een lekker recept met seizoens groente. Een voordeel van de maaltijdbox is dat je minder voor boodschappen in de supermarkt komt en zo minder in de verleiding komt ongezonde producten te kopen. Als ik minister van VWS zou zijn stelde ik het btw-tarief voor chips en koek naar boven bij en het BTW tarief voor groenten en fruit naar 0%.

Linda Rentes

Groente van de week; Uien

De ui is een veel gebruikt ingrediënt van het 9maandenmenu. Ui wordt over het algemeen gebruikt als een smaak gevend ingrediënt dat in bijna elk gerecht past, maar uien tellen ook mee als groente. Je kan uien in veel gerechten gebruiken zoals, soepen, sauzen en salades. Bak eens wat uiringen mee met het vlees, of verwerk ui in soepen en je komt zo aan de 250 gram aanbevolen hoeveelheid groenten. Uien zijn niet alleen lekker, maar ook erg gezond. Uien bevatten namelijk veel vitamine C. Verder zit er ook redelijk wat pyridoxine en Foliumzuur in. Pyridoxine is belangrijk voor de weerstand en de spijsvertering. Ook kan het helpen bij de aanmaak van rode bloedcellen. In het 9 maanden menu van deze week zit een heerlijk recept met ui.

Groente van de week; Boerenkool

Boerenkool staat tegenwoordig bekent als een superfood. Het bevat een hoge hoeveelheid aan vitamine C, dit vitamine bevordert de opname van foliumzuur en ijzer in het lichaam. IJzer zorgt ervoor dat je bloedcellen meer zuurstof kunnen vervoeren en kan zo de kans verkleinen op bloedarmoede. Zo heb je tijdens je zwangerschap meer energie om te kunnen blijven bewegen en je conditie te behouden. In het 9Maandenmenu van deze week zit een recept voor boerenkool stamppot met champignons en pastinaak.

Groente van de week ; Groene kool

Groene kool is ook wel bekent als groene Savooiekool. Savooiekool is meestal afkomstig uit Nederland. In deze kool zit veel kalium, beta-caroteen, foliumzuur en bevat weinig calorieën.  Foliumzuur is een belangrijk vitamine voor en tijdens de zwangerschap. Je hebt extra foliumzuur nodig vier weken voor de zwangerschap  tot en met de 10 de week van de zwangerschap. In vlees, aardappels en bladgroente zit foliumzuur, maar met alleen voeding krijg je niet genoeg binnen. Het wordt hierom aangeraden om ook nog extra foliumzuur bij te slikken als je zwanger bent. Bij het 9 Maanden Menu zorgen wij voor een gezonde samenstelling van maaltijden. In het 9 Maanden Menu van deze week zit een lekker recept met een hartige taart met groene kool en rode biet.

Koken met het 9 Maanden Menu

 

Linda Rentes, de oprichter en verloskundige van het 9 Maanden Menu, kookt vandaag een recept uit de maaltijdbox. In het filmpje geeft ze tips over hoe je gezond kan koken tijdens de zwangerschap. Het 9 Maanden Menu is makkelijk te bereiden, maar het is vooral ook erg lekker!

Groente van de week; Butternut pompoen

Deze week zetten we de butternut pompoen in het zonnetje. Deze pompoen heeft de bijnaam Flespompoen dit komt door zijn flesachtige vorm. Hij heeft een crèmekleurige schil en oranje vruchtvlees. De butternut pompoen is veel verkrijgbaar in het najaar en is daarom een heerlijke herfst groente. Hij is rijk aan kalium en vitamine C. Het kan zijn dat je tijdens je zwangerschap last hebt van vermoeidheid, dan helpt het meestal om meer vitamine C binnen te krijgen. In het 9 Maanden Menu staan vaak recepten die vitamine C bevatten, zodat jij gezond en fit van je zwangerschap kan genieten.