Blog van onderzoeker Ruth Baron

Iedereen weet dat het belangrijk is om gezond te eten tijdens de zwangerschap. Maar hoe belangrijk het is wordt vaak onderschat, omdat de consequenties van het gezond eten niet meteen te zien zijn. Er wordt vaak gedacht dat een gezond dieet hetzelfde is als het vermijden van ongezonde voeding. We weten, bijvoorbeeld, dat je tijdens de zwangerschap bij voorkeur verse groente en fruit moet eten en dat je fruit en groente goed moet wassen om infecties te voorkomen. We weten ook dat je voorverpakte vis moet vermijden en voorzichtig moet zijn met rauwe vis. Zwangere vrouwen horen veel minder dat je juist meer fruit en groente moet eten dan normaal en dat het bevorderlijk is om vis te eten.

Steeds meer onderzoek laat zien dat gezonde, gevarieerde voeding met veel fruit, groente en vis de kans vergroot op een gezonde zwangerschap. Het bevordert een normale gewichtstoename van de moeder, er is minder kans op een hoge bloeddruk, minder kans op zwangerschapsdiabetes en er is ook minder kans op het krijgen van een vroeggeboren kind. Het vergroot de kans op een lichamelijk en cognitief gezond kind, en vermindert de kans op latere chronische ziekten in het leven van het kind!

Volgens het onderzoek van het RIVM, voldoen de meeste mensen in Nederland niet aan de dagelijkse aanbevelingen voor fruit en groente consumptie. Uit ons onderzoek kwam naar voren dat veel zwangere vrouwen ook niet dagelijks fruit en groente eten, en dat het eten ervan vaak ook niet werd geadviseerd tijdens hun prenatale consult. Uit onze interviews met zwangere vrouwen bleek dat zwangeren gemotiveerd zijn om gezond te eten, maar dat ze nog veel vragen hebben over hun gewicht of voeding. Ze rapporteerden dat de verloskundigen niet altijd vertelden over het belang van gezonde voeding, maar als ze hier vragen over hadden kregen ze wel de informatie die nodig was.

Ben je zwanger, praat dan vooral over welke voeding je juist wel moet eten voor de gezondheid van jou en je kind. Een goede zwangerschap met als uitkomst een gezond kind hebben we niet helemaal in de hand, maar we weten inmiddels wel dat het eten van voldoende groenten en fruit van wezenlijk belang is voor moeder en kind.

Ruth Baron
VU
Epidemiologie, Gezondheidsbevordering en Zorginnovatie

NB. Ruth is in mei 2017 gepromoveerd. De titel van haar proefschrift is; Maternal Health and Prenatal Health Education in Midwifery-led Primary Care.

Groente van de week; Pompoen

De pompoen is een gezonde en lekkere groente tijdens je zwangerschap. Hij bevat veel voedingstoffen die je nodig hebt tijdens je zwangerschap zoals vitaminen, ijzer, calcium en fosfor. Ook zit de pompoen vol met vezels, het eten van vezels kan je verstopping tijdens de zwangerschap verminderen. Een heerlijk recept met pomoen is de quinoa pompoenschotel van het 9 Maanden Menu.

     

De pompoen kan op vele manier gegeten worden. Wij kennen hem vooral voor hartige recepten, maar in Amerika wordt de pompoen ook veel als een zoetig gerecht gegeten. Het meest bekende voorbeeld hiervan is de pumkinpie, die vooral tijdens Thanksgiving wordt gegeten.

Groente van de week; Linzen

Linzen staan bekend als een echte superfood tijdens de zwangerschap. Linzen bevatten namelijk het meeste foliumzuur van alle voedingsmiddelen. Het is belangrijk om nog extra foliumzuurtabletten bij te nemen tijdens de zwangerschap. Het duurt ongeveer vier weken voordat je lichaam genoeg foliumzuur heeft opgebouwd. Daarom kun je het best van tevoren beginnen met foliumzuurtabletten nemen voordat je probeert zwanger te worden. In het 9 maanden menu van deze week zit een lekker groente curry recept met linzen. Linzen kunnen een goede vleesvervanger zijn omdat ze ijzer, eiwitten, calcium en vitamine C bevatten.

De Gezonde verloskundige praktijk

Veel vrouwen zijn onzeker over wat je wel en niet mag eten tijdens de zwangerschap. Ons doel is vrouwen te stimuleren lekker en gezond te eten tijdens en na de zwangerschap. Met het platform 9 Maanden Menu vertellen we wat je juist wel mag eten!

Voeding van de moeder tijdens de zwangerschap heeft grote invloed op de baby. Immers, tijdens de zwangerschap is de baby volledig afhankelijk van de hoeveelheid vitaminen en mineralen die de moeder eet. Studies hebben aangetoond dat er potentieel nog veel gezondheidswinst te behalen valt tijdens de zwangerschap, zoals het dagelijks eten van voldoende fruit en groenten. Veel verloskundigen echter, vinden het lastig om meer aandacht te besteden aan gezond eten. Tijdgebrek, kennis en het vinden van het juiste moment dragen bij aan dit gevoel.

De gezonde verloskundige praktijk maakt het makkelijker om gezonde voeding tijdens de zwangerschap te bespreken. Het plaatsen van een fruitbox in de wachtruimte van de verloskundigenpraktijk stimuleert zwangere vrouwen meer na te denken over hun voeding. Door de fruitbox laat de verloskundige praktijk zien wat de goede keuzes zijn op het gebied van voeding. Zo hebben zwangere vrouwen minder onzekerheden over wat ze wel of niet mogen eten.

De fruitbox bevat elke week verschillende soorten fruit en ongeveer een keer in de drie weken snackgroenten. Vitamine en Zo bezorgd wekelijk de box bij jou in de praktijk. Zij zorgen ervoor dat het fruit van de beste kwaliteit is en met zorg wordt verpakt. Het fruit wordt in een speciaal ontworpen display in de wachtruimte gezet. Je kan verschillende grootte boxen kiezen zodat er altijd genoeg fruit is. Op deze manier heb jij nergens omkijken naar.

Ben je enthousiast en wil je dit als praktijk meedoen aan de “gezonde verloskundige praktijk’’ meld je dan hier aan! Voor een halve zorgeenheid doe je 35 weken mee aan het promoten van positieve gezondheid van moeder en kind.

 

Tijdens de campagne willen wij feedback verzamelen en onderzoeken of we daadwerkelijk verschil gaan maken. Voor het onderzoek zoeken wij 75 praktijken die hun ervaringen willen delen met ons. We zijn nog in gesprek met het Nationaal Actie Plan Groente en Fruit over compensatie voor deelnemers aan het onderzoek.

De gezonde verloskundige praktijk is een initiatief van het 9 Maanden Menu. Ons doel isvrouwen te stimuleren lekker en gezond te eten tijdens en na de zwangerschap. Wij proberen zwangere vrouwen te informeren over gezonde voeding door middel van blogs, tips en inspirerende recepten met veel groentes.

 

Groente van de week; Regenboog penen

Deze week zijn de vergeten groente: de regenboog penen de groente van de week. De penen zijn erg gezond en zitten vol Vitamine A. Regenboog penen hebben, zoals de naam al zegt, verschillende kleuren. Elke kleur verschilt iets van smaak, zo zijn de lichtere penen zijn iets minder zoet dan de donkere penen. In het 9 Maanden Menu van deze week zit een Herfstplaat met quinoa, boerenkoolchips en regenboog penen. Als je wat regenboog penen over hebt kan je ze even bakken in de oven. Zo maak je makkelijk een gezonde snack die er ook nog eens erg mooi uit ziet.