Champagne vervangers

Nieuw jaar is bijna aangekomen, tijdens de jaar wisseling is het heel verleidelijk om een glaasje champagne te drinken. Wij raden aan om geen onnodig risico te nemen en het glaasje champagne toch maar over te slaan. Er zijn vele soorten alcoholvrije opties die erg lekker kunnen zijn.

Zo kan je kiezen voor een alcoholvrije champagne van bijvoorbeeld Wino.o of als een echt jeugdsentiment kan je gaan voor Jip en Janneke bubbelsap. Maar er zijn ook vele andere en lekkere opties die het minder moeilijk maken om de champagne te vermijden. Zo kan je kiezen voor spa rood met een smaakje of als je niet perse bubbels wil kan je zelf een mocktail maken.

Groente van de week; Pastinaak

Het is belangrijk om ook tijdens de feestdagen nog gezond te eten. Het 9 Maanden Menu gebruikt vaak vergeten groente in haar recepten, bijvoorbeeld in dit recept van het kerstmenu voor mousseline – klassiek, vegetarisch en vegan van aardpeer en pastinaak, oerwortels en spruitjes.

Pastinaak was vroeger een erg geliefde groente doordat het ijzer, kalium, calcium, foliumzuur, vitamine C en foliumzuur bevat. Foliumzuur is erg belangrijk tijdens de zwangerschap. Het duurt ongeveer vier weken voordat je lichaam genoeg foliumzuur heeft opgebouwd. Daarom kun je het best van tevoren beginnen met foliumzuurtabletten nemen voordat je probeert zwanger te worden. Het is belangrijk dat je, naast je voeding, ook foliumzuurtabletten bij slikt.

Het 9 Maanden Kerst Menu

Speciaal voor kerst heeft EkoMenu een kerstmenu samen gesteld! Tijdens kerst draait het avond eten vaak om een stuk vlees en worden groenten achtergesteld. Toch is het belangrijk om ook de feestdagen genoeg groentes en fruit binnen te krijgen. Het kerst menu bevat veel gezonde recepten die vooral ook heel erg lekker zijn! In het hoofdgerecht zit kalfsentrecote, als je zwanger bent zorg dan dat je hem goed door bakt of kijk dan naar ons vervangend recept met kabeljauwfilet. Bestel je kerst menu hier! De ingrediënten voor het recept van de kabeljauwfilet zitten niet inde kerst box van het Ekomenu.

Een komkommerbakje gevuld met babyleaves, smaakbietjes, geitenkaas en een dilledressing

*

Paddenstoelensoep met tamme kastanjes en purplekers

*

Mousseline van aardpeer en pastinaak met oerwortels, spruitjes en kalfsentrecote

of

Voor zwangere vrouwen Kabeljauwfilet met venkel en rode ui

*

Semifreddo met stroopwafel en Gieser Wildemann stoofpeertjes

Groente van de week; Witlof

De groente van deze week is witlof. In Nederland eten we circa 3 kilo witlof per persoon per jaar. In België, waar witlof oorspronkelijk vandaan komt, is dat ruim 2 keer zoveel. Deze week zit in het 9 maanden menu een heerlijk winters recept met witlof en ham. Vaak wordt er nog gedacht dat witlof erg bitter is, maar tegenwoordig zijn ze een stuk milder. Als je ze alsnog iets aan de bittere kant vind kan je de kern er uitsnijden.

Witlof is een ijzerrijke groente. Tijdens de zwangerschap kan het zijn dat je wat vermoeider bent dan normaal, dit zou kunnen komen door een ijzer te kort. Daarom is het belangrijk om tijdens de zwangerschap genoeg ijzer binnen te krijgen. Als je wil dat je lichaam ijzer nog beter opneemt dan moet je witlof in combinatie met Vitamine C rijke producten eten.