Groente van de week; Broccoli

Broccoli zit vol met Calcium en Vitamine B en is rijk aan vezels en anti-oxidanten. Door de Vitamine C helpt deze groente ijzer op te nemen en kan je meer energie geven tijdens de zwangerschap. Wat veel mensen niet weten is dat je ook de stam van de broccoli kan eten. Je moet de stam wel even schillen en dan kan je hem gewoon rauw opeten. Lekker om te snacken tijdens het koken.

In het 9 Maanden Menu van deze week zit een recept met gevulde conchiglioni schelpen met broccoli. Conchiglioni schelpen zijn bij ons minder bekend, maar in Italië worden ze al jaren gebruikt. De kleine variant koken ze vaak mee in de soep. De grote variant vullen ze met van alles. In dit recept zijn ze gevuld met ricotta en broccoli

Groente van de week; Witte Kool

Witte kool wordt gebruikt om zuurkool van te maken, maar is ook erg lekker om zo te eten en het is makkelijk klaar te maken. Bovendien kun je er, door de neutrale smaak, eindeloos mee variëren. In het 9 Maanden Menu van deze week een heerlijk recept voor Kip korma met witte kool en rijst. Witte kool bevat foliumzuur en Vitamine A. Deze Vitamines zijn beide erg belangrijk tijdens de zwangerschap.

 

Gezond lunchen tijdens de zwangerschap

Soms is het tijdens je zwangerschap moeilijk om de aanbevolen hoeveelheid groente binnen te krijgen. Soep eten tijdens de lunch of het avond eten is een mooie manier om extra groenten binnen te krijgen. Met deze lage temperaturen is het niet alleen gezond maar ook lekker om even op te warmen met een kopje soep tijdens de lunch. In het e-receptenboek van Juglen Zwaan staan recepten voor verschillende soepen vol met groentes. Download het boek hier.

In het recepten boek staat een lekker recept voor een wortelsoep met gember. Wortel bevat veel voedingsstoffen en vezels die heel goed zijn voor jou en je baby. Wortelen vullen goed, zonder dat je er heel veel van moet eten. Ook bevatten ze veel vitamines die je nodig hebt tijdens je zwangerschap

Kijk hier voor meer inspiratie voor lekkere en gezonde recepten tijdens jou zwangerschap of kies voor het 9 Maanden Menu. Het 9 Maanden Menu helpt jou en je gezin om gezonder te eten door middel van gepersonaliseerde recepten en wekelijks thuisbezorgde maaltijd boxen. De maaltijden zijn zo ingericht dat je voldoende groenten binnen krijgt volgens de adviezen van het voedingscentrum en alles eet wat goed is voor jou en je kindje.

Groente van de week; Wortel

Als je zwanger bent is gezond snacken soms moeilijk. Het is vaak makkelijk om naar een zak chips te grijpen en natuurlijk mag dit af en toe met mate. Maar er zijn veel andere gezonde snacks, die ook erg lekker zijn. Zoals wortels met een hummusdipje.

Wortel bevat veel voedingsstoffen en vezels en weinig calorieën. Ze vullen hierdoor goed, zonder dat je er heel veel van moet eten. Wortelen zijn rijk aan flavonoïden en beta-caroteen. In het 9 Maanden Menu van deze week zit een lekker recept met een rode kool-wortelstampot. Zorg dat je de wortels voor het eten even goed wast.

Wortel bevat ook Vitamine A. Vitamine A zit van nature in vlees en vleeswaren, zuivelproducten, vis en eidooier. Te veel Vitamine A van dierlijke afkomst kan schadelijk zijn voor je. Vermijd deze producten niet want ze bevatten ook veel goed voedingsstoffen. Maar overdrijf ook niet door er heel veel van te eten. Lees hier meer over producten waarmee je op moet letten tijdens je zwangerschap.

Groente van de week; Aduki bonen

Jouw baby heeft tijdens de zwangerschap ijzer nodig om te kunnen groeien hierdoor heb je meer kans op een ijzer te kort. Een ijzer te kort kan ervoor zorgen dat je vaker vermoeid bent. Het is daarom belangrijk om genoeg ijzer binnen te krijgen. Bonen zijn tijdens de zwangerschap een goede bron van ijzer. In het 9 Maanden Menu van deze week zit een recept voor een bonenschotel met witte en aduki bonen. Adukibonen zijn rode sojabonen en komen oorspronkelijk uit Azië. De smaak is wat zoeter dan bij veel andere peulvruchten.