blog 9 Maanden Beurs 2018

Ga voor kleur en begin bij de wortel, was de slogan op het groente en fruit plein van de 9 Maanden Beurs. Ook dit jaar was het 9 Maanden Menu vertegenwoordigt. Gedurende 5 dagen zijn er workshops gegeven over de gezonde keuzes die een zwangere moet maken voor haarzelf en de baby. Ik kijk terug op succesvolle dagen waarin ik zeker zo’n 800 aanstaande moeders en vaders tips heb gegeven. Bovendien lekkere recepten heb gedeeld en kennis heb laten maken met de maaltijdbox van het 9 Maanden Menu. De workshops gingen met name over wat je allemaal wel mag eten en hoe lekker dit kan zijn. De toppers van de beurs waren de courgette pannenkoekjes, de bietenhumus met komkommer en de rösti van zoete aardappel. Veel vraag was er naar de recepten van deze lekkernijen. Hieronder plaats ik deze zodat jullie thuis ook kunnen genieten van gezond en lekker eten!

Linda Rentes, co founder 9 Maanden Menu

Bietenhumus

Wat heb je nodig, de ingrediënten
2 rode bieten geroosterd of gekookt
400 gr uitgelekte kikkererwten
2 el Tahin
2 tenen knoflook, geperst
Sap van een halve citroen
1/2 tl karwijzaad
Olijfolie, peper en zout

Hoe maak je bieten humus ?
Kook de bieten in een snelkookpan gedurende 10 minuten. Of doe een beetje water en olie over de bieten en leg ze in de oven. De oven op 180 graden gedurende 40 minuten. Laat de bieten vervolgens afkoelen. Spoel de kikkererwten af in een vergiet en doe ze in een kom. Pers de knoflook uit, meng het sap van een ½ citroen erbij, het karwijzaad en 2 eetlepels Tahin. Doe de kleingesneden gekookte bieten erbij. Een scheutje olijfolie er door, peper en zout naar smaak. Pureer het geheel met de staafmixer of keukenmachine. Lekker met rauwkost of een toastje.

Courgette pannenkoekjes

Ingrediënten:
1 grote courgette,150 gr Feta,2 kleine rode uien, eetlepel dille, 3 eieren, melk
Meergranen pannenkoekenmeel, ½ pak.
Bereiding; Rasp de courgette fijn, snij de ui heel fijn, verkruimel de Feta. Voeg een extra ei toe aan het pannenkoekenmeel en meng het geheel door. Bak de pannenkoekjes op een laag tot middelhoge stand. Bak ze aan beide kanten. Deze pannenkoeken zijn zowel warm als koud erg lekker en bevatten veel groenten.

Zoete aardappel rösti

Ingrediënten; 2 personen bijgerecht
1 grote zoete aardappel, ei, rozemarijn, olijfolie, peper en zout naar smaak.
Bereiding; Schil de zoete aardappel met een dunschiller of kaasschaaf. Rasp de aardappel, klop een ei los en roer deze door de geraspte aardappel. Verhit een beetje olijfolie in een koekenpan. Doe het aardappel/ei mengsel in de pan en druk het goed aan. Maak meerdere kleine exemplaren of 1 grote. Bak aan beide kanten op een lage temperatuur gedurende 10 minuten.