koningsdag

Oranje Menu op Koningsdag

Hoe vier jij Koningsdag?

Zoals je op de foto ziet doe ik mijn oranje hoedje op, ga de stad in en vier het met vrienden. Lekker eten en drinken op die dag hoort er ook bij. Daarom heb ik voor jou een Oranje Menu op de website geplaatst. Feest vieren en toch gezond eten kan heel goed samen gaan. Start de dag met een oranje smoothie, geniet van de oranje tompouchen en drink water met een stukje sinaasappel of sinaasappelsap als je maag dit verdraagt. Na de rommelmarkt lekker even uitrusten en als je zwanger bent met je benen even omhoog helpt tegen de dikke voeten. Heel veel plezier op de deze vrije feestdag!

 

Het Oranje Menu

9 maanden menu asperges

groente van de week

 Lekker eten met Asperges!

Asperges ze zijn er weer. Het warme weer  komende week is goed voor de asperge teler. Zij zullen komende weken dan ook volop kunnen oogsten. Asperges zijn  er in 2 kleuren, witte of groene.  Witte asperges groeien onder de grond, dus in het donker. Groene asperges zijn juist in het licht gegroeid. De smaak van asperges is zacht, met een heel kenmerkend aroma. Groene asperges zijn wat sterker van smaak. Als je  4 asperges per persoon eet heb je de helft van je benodigde 250 gram groente per dag.

Hoe bereid je asperges, je snijdt het harde uiteinde van de steel af en met een dunschiller of een speciaal asperge schil mesje schil je de asperges. Van de schillen en het uiteinde kun je heel goed bouillon trekken voor een asperge soep. Laat de schillen met een bouillonblokje 15 min zachtjes koken in 1 liter water. Verwijder de schillen. Voeg 500 gram asperges toe in stukjes van 2 cm. Laat alles nogmaals 10 min koken. Smelt in een grote pan 50 gr boter, voeg al roerend 50 gram bloem toe. Voeg de bouillon toe aan het bloem boter mengsel en pureer desgewenst met een staafmixer de soep, of laat de stukjes asperge intact. Eet Smakelijk!

Bereidingstijden van groene asperges

Koken: 3 – 6 minuten
Roerbakken: 3 – 5 minuten
Magnetron: 4 – 6 minuten
Frituren: 3 – 4 minuten
Stomen: 8 -10 minuten

Bereidingstijden van groene asperges

Koken: 3 – 6 minuten
Roerbakken: 3 – 5 minuten
Magnetron: 4 – 6 minuten
Frituren: 3 – 4 minuten
Stomen: 8 -10 minuten

Asperges met courgette en ham: 

9 maanden menu asperges

 

 

 

 

 

 

klik op de foto voor het recept 

congres arts en voeding

congres arts en voeding 6 april

Veel belangstelling voor de Fruitbox in de wachtruimte van het gezondheidscentrum!

Het 9 Maanden Menu was aanwezig op de leefstijl-markt op het congres Arts en Voeding op 6 april 2018  Positief aandacht was er voor gezonde voeding in de wachtruimte van het gezondheidscentrum of ziekenhuis. Verloskundigen die de fruitbox in de wachtruimte hebben  zijn enthousiast over het concept en zien direct een aanleiding om het over een gezonde leefstijl te hebben. Het 9 maanden menu werkt aan een gezonde “footprint” voor toekomstige generaties, door ons in te zetten voor gezondere voeding onder zwangere vrouwen.

 Hoe kunt u als hulpverlener de handvatten bieden om gezonder te eten?

Linda Rentes, verloskundige en co-founder van het 9 Maanden Menu legt graag uit op welke manier je er handen en voeten aangeeft. Via de mail linda@9maandenmenu.nl of het contactformulier op de site kunt u haar vinden. Samen met Ekomenu heeft het 9 Maanden Menu een maaltijdbox voor de zwangere met een gevarieerd aanbod, makkelijke, lekkere recepten en altijd 250 gram groenten.

Hiernaast hebben wij ook fruitboxen voor wachtruimtes. Een stukje fruit aanbieden als je cliënten wachten op hun afspraak. Wil jij als arts daar ook het goede voorbeeld in geven bestel dan nu de gratis proefbox voor in de wachtruimte via www.9maandenmenu.nl

groente van de week is snijbiet

Groente van de week is Snijbiet

De groente van de week is snijbiet

De groente van de week is snijbiet. Snijbiet wordt ook weleens Belgische spinazie of warmoes genoemd. Deze voorjaarsgroente is familie van de rode biet, en je kunt zowel de stengel als het blad eten.

De smaak van snijbiet

De smaak van snijbiet komt sterk overeen met die van spinazie. Snijbiet is lekker sappig en kan worden gestoofd, gekookt of gesmoord.

Wat kun je allemaal doen met Snijbiet:

  • Uit de oven met een korstje van broodkruim en Grana Padano 32+ kaas.
  • In een pastasaus met zuivelspread, pijnboompitten en gewokte kipreepjes.
  • In een salade met bijvoorbeeld appel, olijven en paprika’s.
  • In een lasagne.
  • In een roerbakschotel met knoflook en gember.
  • Als vervanger van spinazie in (Italiaanse) recepten
  •    Een vrolijk stampotje met snijbiet

 

Lees ook de blog over Spinazie.