supermarkt

Een gezonde(re) supermarkt?

Het gros van het aanbod in een supermarkt bestaat uit bewerkt voedsel. Dit houdt in dat de producten vaak toegevoegde suikers, trans- en verzadigde vetten bevatten. Daarnaast zijn de ongezondere producten vaak degene die worden afgeprijsd en op ooghoogte staan waardoor je verleid wordt deze producten te kopen. 80% (!) van de aanbiedingen betreft producten die niet in de schijf van vijf vallen (1). Consumenten worden geconfronteerd met duizenden keuzes in supermarkten, waardoor het moeilijk is om nee te zeggen tegen ongezonde producten en te kopen wat de bedoeling was. Hierdoor hebben supermarkten een grote invloed op wat wij kopen en eten.

Ook in Groot Brittannië is dit aan de orde. In 2050 zal naar verwachting het aantal mensen met obesitas (BMI >30 kg/m2) met 73% stijgen naar 26 miljoen (!!). 1 op de 5 van de geïnterviewde Britten geeft aan dat het gaan de supermarkt een oorzaak is van het uit de bocht vliegen bij het afvallen. En 1 op 3 doet wel eens impulsieve ‘ongezonde’ aankoop wanneer zij een aanbieding zien. Daarom onderzochten Britse gezondheidsexperts hoe een ‘gezonde’ supermarkt eruit zou zien: Een panel van experts in volksgezondheid, voeding en diëtetiek, gewichtsmanagement, consumenten en retail keken naar de vormgeving van een supermarkt waar de consument juist verleid wordt om gezond eten te kopen. Ze keken onder andere naar de layout, prijsacties en de winkelervaring. Ook werden in het onderzoek 4000 Britse volwassenen geënquêteerd (2).

Zo ziet een gezonde supermarkt eruit volgens de Britten:

• Calorierijk voedsel wordt verplaatst van ooghoogte en kassa’s naar minder opvallende plekken;

• Groente en fruit wordt op meerdere plekken in de supermarkt aangeboden;

• Grotere schap verdeling voor gezonde producten;

• Gratis fruit voor hongerige shoppers en snacks die je niet zo snel zelf zou kiezen worden uitgedeeld in de winkel;

• Korting op gezonde producten (en bijvoorbeeld 1 dag in de week waarop alle gezonde producten in de aanbieding zijn);

• Een spaarkaart waarbij de aanschaf van gezonde producten wordt gestimuleerd.

Daarnaast kan er ook aandacht worden besteed aan de kennis over gezonde voeding van het winkelpersoneel en ook de kinderen verdienen extra aandacht:  Groente en fruit wordt voorzien van cartoons en er wordt samengewerkt met scholen om kinderen te leren wat gezond eten is. Via de volgende link is het gehele rapport te lezen

Wat vind jij van deze gezonde supermarkt? Zou het jou stimuleren gezondere keuzes te maken?

Gezonde groet, Melanie Barata de Almeida Diëtist

1. AD. Koken en eten. Supermarkten geven gezonde voeding opvallend weinig aandacht.

2. VoedingNu. Nieuws. Hoe ziet een gezonde supermarkt eruit, Britse gezondheidsexperts zochten het uit.