spinazie 9 maanden menu

Groente van de week: spinazie

Spinazie is er in wat stuggere en grootbladige vorm en is er in kleinbladige spinazie die heel goed geschikt is voor gebruik in salades. Spinazie levert behoorlijk wat ijzer; het spoorelement ijzer is belangrijk voor de vorming van rode bloedlichaampjes en het zuurstoftransport in het lichaam. In de zwangerschap heb je extra ijzer nodig voor jezelf en de baby. Spinazie is krachtvoer in je zwangerschap. Ook bevat deze groene bladgroente de mineralen kalium, calcium, fosfor & magnesium.

Waar let ik op bij het kopen van spinazie?

Spinazie moet er lekker groen en vers uitzien en stevige, malse blaadjes hebben.

Hoe bewaar ik spinazie?

Verse spinazie kun je het beste op de dag van aankoop eten. Komt je dat niet goed uit, dan kun je verse spinazie twee dagen in de koelkast bewaren. Spinazie kun je ook invriezen, wel eerst ca. 2 minuten blancheren. Geblancheerde spinazie is in een goed gesloten plastic zakje of bakje tot 12 maanden houdbaar, bij minimaal -18°C.

Wat kan ik met spinazie?

• Gekookt met een gekookt eitje.
• Rauw in een stamppot.
• Rauw in een salade met bijvoorbeeld verse geitenkaas of avocado.
• In een hartige taart met belegen 30+ kaas.
• In een roerbakgerecht met ui, Italiaanse kruiden en reepjes ham.
• In snelle pastasaus: diepvriesspinazie opwarmen met zuivelspread en nootjes.
• Als vulling van volkorenwraps met kruiden, geraspte 30+ kaas of ham.
• Op pizza.
• In soep.

Waar let ik op bij het schoonmaken en bereiden van spinazie?

Was verse spinazie een paar keer om alle zandkorrels te verwijderen. Even laten uitlekken in een vergiet en vervolgens met aanhangend water in enkele minuten koken. Spinazie uit de diepvries, pot of blik hoef je alleen even op te warmen.

Bron: Veggipedia