zwangerschap

Maagzuurklachten

Maagzuur, ook wel brandend maagzuur of reflux, is een kwaaltje waar vrijwel elke zwangere mee te maken krijgt. Ben je eindelijk van de vervelende misselijkheid af, krijg je te maken met de volgende kwaal.

Tijdens de zwangerschap zijn er meerdere factoren verantwoordelijk voor het gemakkelijk terugstromen van de maaginhoud naar de slokdarm. Het hormoon Progesteron zorgt voor ontspanning van het spierweefsel van het onderste sluitklepje van de slokdarm. Hierdoor kan de inhoud vanuit de maag makkelijk weer omhoog. Ook is er, in een latere fase van de zwangerschap, een verhoogde druk vanuit de maag omdat het kindje in de buik steeds groter groeit. Vervelend, maar niet te voorkomen.

De volgende tips helpen de klachten te verminderen:

  •  Vermijd grote, zware maaltijden en erg vet eten. Neem liever kleine maaltijden verspreid over de dag. Je krijgt eerder last van brandend maagzuur als uw maag erg vol zit en een vette maaltijd blijft veel langer in uw maag. Het maagsap stroomt dan eerder in de slokdarm terug.
  •  Ga na het eten niet meteen liggen. Als je met een volle maag gaat liggen, kan de inhoud van de maag makkelijker terugstromen in de slokdarm. Dit is ook de reden dat je beter tenminste 3 uur voordat je gaat slapen niet meer kan gaan eten. (Met een volle maag gaan liggen -> stroomt makkelijker terug)
  •  Wees voorzichtig met de volgende producten omdat die de klachten kunnen verergeren: alcohol, pepermunt, chocola, scherpe kruiden, koolzuurhoudende dranken en zuur vruchtensap van citrusfruit zoals citroen, grapefruit, mandarijn en sinaasappel.
  • Buk niet voorover, maar zak met  rechte rug door knieën, want bij bukken stroomt het maagsap makkelijker de slokdarm in.
  • Plaats het hoofdeinde van het bed op klossen zodat het hoofdeinde 10 tot 15 centimeter hoger is dan het voeteneinde. Het maagzuur stroomt dan niet zo gemakkelijk terug naar de slokdarm. Een extra kussen onder je hoofd is geen goede oplossing.

Voor een persoonlijk advies (op maat) kunt u terecht bij de diëtist. Samen kijken we naar voedingsmiddelen die klachten kunnen geven en zoeken we een alternatief.

Hartelijke groet,

Melanie Barata de Almeida

Diëtist