Mijn naam is Joyce Westhoff en ik heb een zelfstandige dietistenpraktijk met verschillende locaties in de gemeente Berkelland, Doetinchem en Hengevelde. Ik ben aangesloten bij de Diëtisten Coöperatie Nederland (DCN) en namens hen ga ik een aantal columns schrijven voor het 9 maanden menu. Ik ben moeder van 3 jonge kinderen (4, 3 en 1,5 jaar) en woon samen. Als diëtist let je natuurlijk op je voeding, maar ik weet als geen ander hoe lastig dit soms is tijdens de zwangerschap en na de bevalling. Je wilt natuurlijk het beste voor je kindje en jezelf, maar gebrek aan tijd of inspiratie maakt dat soms erg lastig.

Een paar weken geleden heb ik 3 biologische maaltijden van Eko 9 maanden menu mogen proberen. Ik had nog nooit een maaltijdbox besteld en wanneer het pakket bezorgd wordt, voelt het eigenlijk net als Sinterklaas. Ik was heel erg benieuwd naar wat er in de maaltijdbox zat en hoe ze smaken natuurlijk. Er zaten 3 maaltijden in voor 3 personen, namelijk Pilav met kip, Captain’s dinner en een zuurkoolschotel. Ik heb gekeken of deze maaltijden voldoen aan de aanbevelingen van  de Schijf van Vijf. Hierbij heb ik o.a. gelet op de hoeveelheid groente, of er een koolhydraatbron aanwezig is (bv. aardappelen, volkorenpasta, zilvervliesrijst, volkoren wrap), of er vlees of vis of vleesvervanger bij zit,  en of er een sausje bij zit en waar deze uit bestaat.

Bij elke maaltijd zit een receptenkaart met daarop uitleg over het gerecht, de ingrediënten, de voedingswaarde en de bereidingswijze. Tevens staat erop vermeld wat je eventueel zelf toe kunt voegen en wordt er een tip gegeven om de maaltijd net een ander ‘tintje’ te geven.

De eerste maaltijd was de Pilav met kip en deze was echt ontzettend lekker! De hoeveelheid groente was aan de krappe kant en haalde net niet de 250 gram per persoon, maar de kip en de volkoren basmatirijst waren volgens de aanbevelingen (100 gram kip p.p. en 65 gram rijst p.p.). Bij de warme maaltijd hoef je niet perse 250 gram groente te eten, je kunt om aan de hoeveelheid te komen ook overdag rauwkost tussendoor eten of als broodbeleg (bv. tomaat op het brood) gebruiken.

Wat ik wel minder vond is dat de biologische perziken uit pot kwamen, want hierin zit meer suiker door de siroop. Je zou ook verse perziken kunnen gebruiken, maar dat maakt het gerecht wel minder zoet en je bent seizoensafhankelijk. De perziken zouden ook vervangen kunnen worden door 25 gram gewelde gedroogde abrikozen. Dit bevalt net zoveel calorieën en koolhydraten, maar bevat drie keer zoveel voedingsvezels en meer ijzer. Het gerecht is een aanrader en ga ik zeker nog een keer maken. De volkoren basmatirijst vonden we echt heerlijk!

De tweede maaltijd was de zuurkoolschotel. De hoeveelheid groente en aardappelen waren ruim voldoende. Het shoarmavlees was aan de ruime kant (133 gram p.p.) en door het shoarmavlees bevat de maaltijd relatief veel verzadigd vet. Ook door de kaas die erover heen gaat bevat het meer vet dan gemiddeld. Maar een lekkere maaltijd is natuurlijk ook belangrijk. De combinatie van zuurkool, champignons en een appel was erg verfrissend en het gerecht is goed in de smaak gevallen bij iedereen.

De derde maaltijd vonden we een verrassing, dit was de Captain’s dinner. Een gevarieerde vegetarische maaltijd met veel verschillende ingrediënten en met verrassende combinaties. Het bestond uit een volkoren pitabroodje en deze kun je besmeren met piccalilly en vullen met gekookt ei, kapucijners, wortelen, radijsjes, rozijnen en rode ui. De hoeveelheid groente was ruim voldoende en er is gedacht aan een vleesvervanger (ei) en aan de peulvruchten. Het advies is namelijk om 1 x per week peulvruchten te eten, omdat deze veel eiwit, koolhydraten, voedingsvezels, b-vitamines en ijzer bevatten.

Ik zou zelf niet op dit recept zijn gekomen en het leuke is dat verteld wordt hoe het gerecht ontstaan is.  Vroeger toen men op schepen weinig verse producten had, moest men het doen met de producten die aanwezig waren:brood, peulvruchten, tafelzuur.

Wat ik bij de bereiding merkte is dat de bereidingstijd vaak langer is dan aangegeven staat. Ik zie dat vaker bij recepten en denk altijd maar: ‘ik snijd de groentes waarschijnlijk niet snel genoeg’. Wat ik mis,  is de vermelding van de hoeveelheid zout die in de maaltijden zit. De gemiddelde Nederlander gebruikt teveel zout en dit kan een hoge bloeddruk veroorzaken. Zwangere vrouwen hebben een groter risico op een hoge bloeddruk en daarom vind ik dit belangrijk.

De conclusie die ik kan  trekken is dat het complete en smakelijke maaltijden zijn, die voor zwangeren zeker een uitkomst kunnen zijn. Je hoeft niet na te denken over wat je gaat eten, je krijgt gevarieerde maaltijden en de maaltijden zijn makkelijk te bereiden. Dus ik zeg; eet smakelijk!