fbpx

Informatie Verloskundigen

Gezonde voeding speelt een belangrijke rol en vergroot de kans op een gezonde zwangerschap. Het eten van de moeder speelt daarin een grote rol. Smaakontwikkeling begint al in de baarmoeder. Een gevarieerd aanbod aan gezonde voeding zorgt ervoor dat de aanstaande moeder alle vitamines, mineralen en eiwitten binnen krijgen die nodig zijn voor haarzelf en voor de groei van haar baby. Gezond en gevarieerd eten helpt om fitter te zijn, meer energie te hebben en draagt bij aan een gezond gewicht in de zwangerschap en een goede ontwikkeling van de foetus.

De gezonde verloskundige praktijk is een initiatief van het 9 Maanden Menu. Door de fruitbox laat de verloskundige praktijk zien wat de goede keuzes zijn op het gebied van voeding. Zo hebben zwangere vrouwen minder onzekerheden over wat ze wel of niet mogen eten. Lees hier meer.

Facts: wat moet je weten?

In het 2e en 3e trimester van de zwangerschap hebben vrouwen iets meer calorieën nodig voor de groei van de baby. Eén extra tussendoortje is meestal voldoende, fruit als tussendoortje met een stukje kaas in de middag is bijvoorbeeld een prima aanbeveling. Op deze site vindt je suggesties en tips.

Fruit en Groente zijn onmisbaar

Zwangere vrouwen hebben dagelijks 2 stuks fruit en 250 gr groente nodig. Zeker één keer per week groene groenten en een gevarieerd aanbod aan overige groenten. De dieetisten van het 9 maanden menu zorgen dat de box altijd genoeg groentes bevatten.

Granen zijn belangrijk

De dagelijkse behoefte aan graanproducten horen bij een gezonde voeding. Op www.voedingscentrum.nl zijn de aanbevelingen daar over te lezen. Ook hiervoor geldt gevarieerd en het eten van hele granen zijn aan te bevelen.

Verder uit de Schijf van Vijf

Eet iets meer uit de groep van vlees(waren), vis, kip eieren en vleesvervangers: 125-150 gram per dag.
Eet twee keer per week vis, waarvan minimaal één keer per week vette vis.

De complete lijst met aanbevelingen en onderbouwing daarvan vind je hier.